Waarom de weg naar multimodaliteit in 2020 open ligt

20/12/2019

Een nieuwe federale regering is, zelfs 200 dagen na de verkiezingen, nog niet voor morgen. Nochtans moeten er dringend een heleboel moeilijke knopen doorgehakt worden. Eén van de moeilijke dossiers is ongetwijfeld mobiliteit. We staan allemaal meer en langer in de file en initiatieven als cash-for-car en het mobiliteitsbudget hebben nog een hele weg af te leggen. Maar die weg naar multimodaliteit ligt wel helemaal open.

Lokale overheden maken plannen

Verschillende steden nemen zelf initiatief om een duurzame en vlotte mobiliteit van en naar hun stad te regelen. In Antwerpen is er al 'Slim naar Antwerpen', in Brussel wil men met het mobiliteitsplan 'Good Move' inzetten op mobiliteit. Die moet onder andere het autoverkeer in het Brussels gewest met 21 procent doen dalen. Tegelijkertijd gaat de Brusselse regering fors investeren in andere vervoersmodi en wil men zelfs diesel- en benzinewagens volledig bannen.

Jongeren trekken opnieuw naar de stad

Alsmaar meer jongeren blijven in de stad hangen na hun studies. En ze passen zich ook vlotjes aan de gewoonten aan. Steden als Luik, Antwerpen, Brussel, Hasselt en Gent winnen enorm aan populariteit. Die laatste heeft een opvallend sterk groeiende economie met veel innoverende bedrijven. En dat trekt nog meer jongeren aan. Voor hen is een auto bezitten geen doel meer op zich: zich verplaatsen is de essentie van een vlotte mobiliteit en initiatieven als deelfietsen en e-steps zijn er al ingeburgerd. Lang hebben we gedacht dat mensen niet klaar waren voor een nieuwe mobiliteit. Maar uiteindelijk lijkt de verandering te zijn ingezet.

Makkelijk bereikbare bedrijven krijgen voorkeur

Tegenwoordig spreken werkgevers al over de 'war for talent', een zoektocht naar profielen waar iedereen naar zoekt. Hogere lonen, bedrijfswagens, extralegale voordelen, verzekeringen, extra vakantiedagen,… Bedrijven halen een hele trukendoos boven om de felbegeerde talenten aan zich te binden. Nochtans is er één argument dat meer en meer begint te spelen en waar HR-verantwoordelijken minder impact op hebben: bereikbaarheid. Bedrijven langs de A12 tussen Boom en Wilrijk kunnen daarover meespreken. Heel wat KMO’s zijn er op zoek naar geschikt personeel, maar kunnen openstaande posten niet invullen omdat de bereikbaarheid te wensen overlaat. De A12 is geen pretje en alternatieve vervoersmodi zijn er amper of slecht op elkaar afgestemd. En daardoor haken kandidaten, zelfs met een mooi verloningsvoorstel, uiteindelijk af. Een slechte bereikbaarheid van de werkgever is een breekpunt geworden.

Werkgevers zetten in op mobiliteit

Omdat mobiliteit, in het verlengde van de ideale verhouding tussen werk en privé, belangrijk is, maken bedrijven de transitie naar duurzame mobiliteit. Passen binnen dat kader: thuiswerken, mogelijkheid tot werken in coworking ruimtes, het aanbieden van bedrijfsfietsen, het mobiliteitsbudget,…

De elektrische transitie stimuleert het duurzame

Het ziet er naar uit dat de elektrische auto de harten gewonnen heeft van zowel particulieren als bedrijven. In juni 2019 was 7 procent van alle verkochte bedrijfswagens in Vlaanderen elektrisch. Daar hebben de nieuwe modellen Tesla Model 3 en de Audi E-tron, die trouwens in ons land wordt gemaakt, iets mee te maken. Mensen staan eindelijk open voor elektrische mobiliteit. En dat is ooit anders geweest. Elektrische auto’s doen ook nadenken over mobiliteit. Er is een soort van bewustwording ontstaan. De elektrische auto wordt gecombineerd met andere vervoersmiddelen, hoofdzakelijk openbaar vervoer, maar meer en meer in combinatie met andere oplossingen. Bedrijven die vandaag bezig zijn met elektromobiliteit, zijn ook bezig met duurzame mobiliteit.

Laat het een signaal zijn voor onze toekomstige beleidsmakers. De weg naar duurzame mobiliteit heeft nooit zo open gelegen en het veranderingsproces is ingezet: bedrijven zijn er vandaag bewust mee bezig en het bewustmakingsproces bij mensen is op gang gekomen. De omstandigheden zijn dus ideaal om er iets mee te doen en om van 2020 het 'jaar van de mobiliteit' te maken.